הכי זולים במסכים וטלוויזיות

 
 
 
 
 
 
22/01/2019

איך לבחור מסך מחשב

מאת: Lcdtv.co.il
 
איך לבחור מסך מחשב

בניגוד לעבר, כיום ישנם פרמטרים רבים ושונים בבחירת מסך מחשב. מדריך זה נועד לסייע בהבנת המושגים השונים המופיעים במפרטים הטכניים של המסכים, ועל ידי כך לבחור את מסך המחשב המתאים לכם.

 

גודל התצוגה: גדלי מסכי המחשב הנפוצים ביותר נעים בין 19 ל-24 אינץ'. גודל המסך הוא אורך האלכסון הפנימי של המסך (1 אינץ' = 2.54 ס"מ). את גודל המסך יש לבחור בהתאם לקרבה למסך ולמטרות השימוש, למשל למשחקי מחשב מומלץ לרכוש מסך בגודל 22 אינץ' ומעלה, כל עוד אין מגבלת מקום. אנשים המשתמשים במספר חלונות זה לצד זה ישקלו לרכוש מסך גדול אף יותר. 


יחס תצוגה: היחס בין אורך המסך לגובהו. היחס הנפוץ ביותר כיום הוא 16:9, והוא אידיאלי לצפייה בסרטים ולמשחקי מחשב. יתרון נוסף של יחס זה הוא הצגה של כמות רבה של מידע שיתפרס לרוחב המסך, או בשימוש במספר חלונות במקביל. ישנם גם מסכים בעלי יחס 4:3  שכיום פחות פופולאריים מבעבר, ויתרונם הוא שטח תצוגה גדול יותר ברוחב מסך זהה.




רזולוציה: הרזולוציה קובעת את חדות התמונה ואת רמת הפירוט שלה. ככל שהמסך גדול יותר, כך מומלצת רזולוציה גבוהה יותר – אך שימו לב! רזולוציה גבוהה במסך קטן תגרום לתצוגה מוקטנת ולחוסר נוחות בשימוש. למסכים בגדלים נפוצים של 20-24 אינץ' רזולוציה של 1920X1080מספיקה ומומלצת. במסכים גדולים יותר מומלץ לבחור ברזולוציה גבוהה, אך גם רזולוצייה זו תתאים. יש לשים לב כי כרטיס המסך במחשב תומך ברזולוציית המסך, אחרת רזולוצייה גבוהה היא חסרת טעם.




ניגודיות: היחס בין הנקודה הלבנה ביותר במסך לבין השחורה ביותר. בעבודה משרדית טיפוסית אין צורך בניגודיות גבוהה במיוחד, אך לצפייה בסרטים ומשחק במשחקי מחשב לניגודיות מרכיב חשוב. ישנם שני סוגי ניגודיות: סטטי – היחס האמיתי לו מסוגל המסך להגיע, ודינאמית – שימוש בהבהרה או החשכת המסך על מנת להשיג גוונים כהים או בהירים יותר באמצעים מלאכותיים.




זמן תגובה: זמן התגובה הוא הזמן שלוקח לפיקסל להשתנות מצבע שחור ללבן ובחזרה לשחור. ככל שזמן התגובה קצר יותר, כך יהיו פחות מריחות והתמונה תהיה חלקה יותר. זמן התגובה נמדד באלפיות שנייה – ms – ונע בין 2ms-8ms. מסכים עם זמן תגובה נמוך במיוחד מתאימים לגיימרים, אך גם זמן תגובה של 5ms מספיק בהחלט לרוב השימושים כולל משחקים וסרטים.


בהירות: עוצמת הבהירות מאפשרת למסך להציג תמונה ברורה גם בתנאי תאורה סביבתית גבוהים. יחידות המידה של בהירות הן cd/m², וככל שהמספר יותר גבוה, כך המסך בהיר יותר. לרוב השימושים בהירות של 250-300 cd/m² תספיק בהחלט.


סוג פאנל: הפאנל הוא יחידת התצוגה של המסך, וכולל את תאורת הרקע, המעבדים והגבישים הנוזליים היוצרים את התמונה. לסוג הפאנל השפעה משמעותית על תצוגת המסך. ישנם שלושה סוגי פאנלים עיקריים:

·        TN - הפאנל הנפוץ ביותר והזול ביותר. בעל עומק צבע של 6 ביט (עד 16.2 מיליון צבעים), המתאים לשימוש כללי ומשרדי. פאנל זה מיועד למי שמחפש מסך לשימוש כללי במחיר זול יחסית. הפאנל מתאפיין בזמן תגובה מהיר אך זוויות הצפייה בו צרות יחסית והניגודיות נמוכה.

·        VA - פאנל איכותי יותר בעל עומק צבע של 8 ביט (עד 16.7 מיליון צבעים). הפאנל מספק צבעים "חיים" יותר, זוויות צפייה רחבות יותר ובעל ניגודיות גבוהה יותר. פאנל זה מיועד לשימוש כללי, אפשרות לעבודה גרפית ועריכת תמונות ואף משחקים ברמה גבוהה. פאנל זה מתאפיין בצריכת חשמל גבוהה יותר מ-TNובמחיר יקר יותר.

·        IPS - פאנל איכותי במיוחד והיקר ביותר. בעל עומק צבע של 8 ביט, המספק דיוק צבע אופטימלי. לפאנל זה זוויות צפייה רחבות במיוחד וניגודיות טובה (אך לא כמו של VA), אך זמן תגובה פחות מהיר. פאנל זה מתאים לכל שימוש, אך מיועד בעיקר לעבודה גרפית מקצועית, וניתן להשתמש גם למשחקים ברמה גבוהה. צריכת החשמל של פאנל זה היא הגבוהה ביותר מאחר והוא זקוק לתאורה אחורית חזקה במיוחד.


 

בנוסף, יש לשים לב לכמה תכונות נוספות:

חיבורים: על המסך להכיל את החיבורים בהם המחשב תומך, וגם חיבורים נוספים אם יש צורך בכך. ישנם מספר חיבורים נפוצים כיום:

·        VGA – חיבור אנלוגי בין מסך למחשב. כיום החיבור נחשב מיושן אך עדיין נמצא בשימוש נרחב.

·        DVI – חיבור דיגיטלי באיכות גבוהה בין מסך למחשב.

·       HDMI – חיבור דיגיטלי באיכות גבוהה בין מסך למחשב, תקן זה נפוץ מאוד כיום ונמצא בשימוש גם בחיבור נגנים ומכשירים שונים למסכים.

·        DisplayPort – חיבור דיגיטלי מתקדם באיכות גבוהה ובמחיר זול יותר מ-HDMI. תומך לאחור במגוון חיבורים וניתן לחברו באמצעות מתאם פשוט.

·        USB – חיבור ציוד היקפי למחשב דרך המסך כמו מקלדות, דיסק און קי ועוד.




רמקולים: יש לשים לב האם המסך מכיל רמקולים מובנים. יש כאלה שיעדיפו רמקולים חיצוניים איכותיים יותר, אך לרוב הרמקולים במסך יספיקו ויחסכו מקום בשולחן העבודה.


מסך מגע: כיום ישנם מסכים רבים התומכים בתכונות מגע. מסכי המגע מקלים על ביצוע פעולות שונות ואף מייעלים את העבודה, אך יש כאלה שלא ימצאו שימוש מיוחד במסכים אלה ויעדיף לחסוך בכסף.




פונקציית PIVOT יש מסכים שניתן לסובב אותם ב-90 מעלות על הציר שלהם על מנת לקרוא מסמכים בצורה נוחה יותר.




גימור נגד השתקפות: ישנם מסכים המצופים בחומר המונע השתקפות של אור, טביעות אצבע ולכלוך. שם הציפוי הוא Anti-Glare. שימו לב כי למי שצופה בסרטים ומשחק במשחקי מחשב שונים עדיף לקנות מסך מבריק שמציג צבע יותר חי ובוהק.

 

 

 

מחיר: הגורמים העיקריים המשפיעים על מחיר המסך הם גודל המסך, סוג הפאנל, יחס הניגודיות, זמן התגובה, סוגי החיבורים ותכונות ייחודיות שונות. ישנו טווח מחירים רחב במיוחד למסכי LCD וכל אחד יכול למצוא מסך בתקציב המתאים לו.

 

אחריות: אחריות סטנדרטית למסך LCD היא 3 שנים, אך גם יש אחריות לתקופה של שנה. מומלץ לקנות מסך עם אחריות של 3 שנים לפחות.



 

 
 
##################################################### #####################################################